Obsah
Koncepce MŠ
V naší mateřské škole pracujeme podle RVP pro předškolní vzdělávání a vlastního ŠVP s názvem „Z Kouta za poznáním“
Projekt, který zasahuje všechny oblasti vývoje dítěte, obsahuje takové hry a činnosti, které seznamují děti s realitou a jsou jim blízké, probouzí v nich chuť dívat se kolem sebe a snahu ukázat vše, co umí. Pokládáme tak základy klíčových kompetencí - kompetence učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, sociální a personální kompetence, kompetence činnostní a občanská. Tyto kompetence tvoří základ pro další vývoj dítěte v pozdějším vzdělávání
1. Sledujeme hlavní cíle předškolního vzdělávání, které jsou stanoveny RVP:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnost učení
- Osvojování si základních hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost.
V této souvislosti si stanovujeme vlastní cíle a záměry výchovy a vzdělávání v naší mateřské škole. Nabízíme kvalitní standardní a nadstandardní péči o všechny děti naší školy.
2. Nezapomínáme na přirozené lidské potřeby:
- láska - náležet někomu
- význam - být důležitý pro někoho
- svoboda - mít volbu
- zábava - prožívat radost
Vzdělávací program je členěn do kompaktního, vnitřně propojeného celku, který postihuje všechny vzdělávací oblasti dané RVP.
Smyslem našeho ŠVP je, aby se děti v MŠ cítily dobře bezpečně, měly dostatek prostoru pro vlastní uplatnění v kolektivu kamarádů a pro hry ve všech možných podobách (volné, zaměřené na rozvíjení estetických, tělesných, rozumových, jazykových nebo charakterových vlastností a schopností), které jsou pro ně v tomto věku nejdůležitější a jejich prostřednictvím získávají zkušenosti a poznání. Citlivě působíme na vzájemné vztahy mezi dětmi. Poskytujeme dětem ucelený přehled o světě. Děti poznávají blízké i vzdálenější okolí při vycházkách a výletech, zlepšují svoji fyzickou kondici a tělesnou zdatnost. Seznamujeme je se životem, historií a tradicemi vesnice, ve které žijí, s regionem Chodska. Vedeme děti k prožívání oslav, svátků a zvyků souvisejících se společenským životem. V MŠ si za aktivní účasti dětí zakládáme vlastní tradiční oslavy (lampiónový průvod na svátek sv. Martina, zpívání u vánočního stromu, masopustní průvod obcí, slet čarodějnic, Den rodiny aj.), zážitky dětí dále využíváme při plánování podtémat.
To co dítě zažije a jak se cítí, je pro naši práci prvořadé.
Respektujeme technickou zdatnost dětí nejen ve způsobu myšlení, ale i v manuálních činnostech.
Rozvíjíme estetické cítění dětí. Pro prezentaci dětských výrobků využíváme většinu prostor školy.
Nedílnou součástí denních činností v naší mateřské škole je hudba, zpěv, tancování ve všech možných podobách, samozřejmě pohádka. Její četba ve školce nikdy nechybí – hlavně před spaním.
Práce s dětmi je volného charakteru, časově přizpůsobená schopnostem, aktuálnímu věkovému a intelektuálnímu složení dětského kolektivu. Uplatňujeme individuální přístup k dětem.
Veškeré činnosti jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace jednotlivých činností, pracovaly svým tempem a nebyly neurotizovány chvatem a spěchem.
Program dne v MŠ
6.30 – 9.45 hod. – scházení dětí, hry a činnosti podle volby a přání dětí
- komunikativní kruh
- pohybové aktivity dětí
- rozvíjení podnětů nabídnutých učitelkou – individuální, skupinové, společné
8.15 – 8.45 hod. – svačina dle potřeby dětí
9.45 – 11. 30 hod. – příprava na pobyt venku, pobyt venku
11.30 - 12.00 hod. – převlékání, hygiena, oběd
12.00 – 14.00 hod. – hygiena, odpočinek, relaxace
14.00 – 16.00 hod. – hygiena, svačina, spontánní aktivity dětí,
Individuální práce s dětmi
Program dne je pouze orientační, je přizpůsobován různým plánovaným či neplánovaným činnostem v mateřské škole (divadla, výlety, návštěvy aj.).